تبلیغات
روزهای زندگی - اینرسی تنبلی

روزهای زندگی

تنبلی و فعال بودن دقیقاً مثل قانون اول نیوتون یا قانون اینرسی است . طبق این قانون اگر جسمی در حالت سکون است تمایل دارد در حالت سکون باقی باند و اگر در حال حرکت است ، تمایل دارد به حرکت خود ادامه دهد . بنابر این اگر در حال تعلل هستید و کار ها را عقب می اندازید ، می خواهید به همان حال بمانید و اگر در حال فعالیت و تلاش هستید تمایل دارید حالت خود را حفظ کنید .


منبع : کتاب «مواظب پرتقال هایت باش» نویسنده «مهدی مالکی نژاد »



صبح یک روز تعطیل است . برای امروز کلی برنامه ریزی کرده اید ولی به جای آن که سراغ برنامه تان بروید سراغ تلویزیون می روید ، لم می دهید و کانال عوض می کنید .  دائماً با خودتان می گویید «برنامه ی بعدی تمام شد میروم و طبق برنامه عمل می کنم . » البته در این بین با انواع خوراکی ها هم از خود پذیرایی می کنید ! ساعت دو یا سه هم ناهار می خورید ، احساسا خواب آلودگی می کنید و ترجیح می دهید استراحت کنید . بعد هم که از خواب بلند می شوید وقت فوتبال است و آن را تا آخر می بینید و برنامه ی بعد از آن را هم ! خلاصه غروب روز تعطیل می شود و شما از این همه اهمال کاری دلتان می گیرد ! و به نظر می رسد که حتماً باید از خانه بیرون بزنید ! و ...
پس برنامه ی روز تعطیلی که کلی برای آن خواب و خیال دیده اید چه می شود ؟ بله شما در دام اینرسی سستی و تنبلی افتاده اید ؛ روز را به جای ورزش با رخوت و لم دادن جلوی تلویزیون شروع می کنید و این سستی و تنبلی ، تمایل به ماندگاری دارد و می خواهد همچنان ادامه یابد هم چون جسمی که ساکن است و طبق  قانون اینرسی نیوتون می خواهد ثابت بماند. حالا کافی است جو را عوض کنید و این جسم ساکن را به حرکت در آورید ، آنگاه بر عکس می شود . حالا این« تحرک و پویایی» است که تمایل به ماندن دارد بنابراین تنها کاری که باید بکنید این است که صبحتان را با ورزش شروع کنید و دقیقاً طبق برنامه مکتوب شده تان ادامه دهید .  کافی است فقط کمی انرژی صرف کنید  و وضعیت خود را از اینرسی تنبلی و سستی به اینرسی فعالیت و تلاش تغییر دهید .، در هر دوصورت تمایل به ماندن در آن وضعیت را احساس خواهید کرد . کدام به نفع شماست ؟!انتخاب کنید !
نکته :بر روی کارتی درشت بنوسید« اینرسی تنبلی » و آن را در جایی بگذارید که جلوی چشمتان باشد مثل کیف پول یا جایی که احتمال اهمال کاری در آن بیشتر است مثل جلوی تلویزیون یا حتی در یخچال!
همه ی ما یک مشکل داریم و آن حافظه ی کوتاه مدت ماست .بسیاری از چیز های مفید را یاد می گیریم ولی چون وارد حافظه ی دراز مدت ما نمی شود آن را فراموش می کنیم و عملاً فرصت استفاده از آن را از دست می دهیم . به همین خاطر نوشتن روی یک قطعه کاغذ یا کارت به ما کمک می کند تا عملاً فرصت استفاده از این باور را در زمان مناسب خود داشته باشیم .



منبع : کتاب «مواظب پرتقال هایت باش» نویسنده «مهدی مالکی نژاد
»


توضیحاتی درباره کتاب : در این کتاب  23 راه برای مبارزه با اهمال کاری بیان شده است . این کتاب برای من خیلی مفید بود . زبان این کتاب ساده و روان است و نویسنده قبل از بیان هر راه حل خاطره ای از خودش را بیان میکند . این باعث می شود که خواننده بفهمد که نویسنده نیز یک انسان عادی است و هر کس که بخواهد می تواند  کار هایی را که برای آن ها برنامه ریزی کرده است بدون عقب انداختن انجام دهد .توصیه می کنم که این کتاب را بخوانید .
نکته ی دیگر این که نویسنده ی این کتاب مبتکر فکر افزار G5 هستند .G5 کمک می کند تا مطالبی را که یاد گرفته ایم از حافظه ی کوتاه مدت به بلند مدت منتقل کنیم . که این کار را از طریق تکرار مداوم انجام می دهد . با این تفاوت که این تکرار ها خسته کننده نمی شوند .  




نوشته شده در شنبه 12 مرداد 1392 ساعت 16:18 توسط زهرا مصلی نژاد نظرات |


مرجع قالب وبلاگ در میهن تمپ - طراح قالب : پیچک